BAU AIR DOTE

REZA MIRABI
6 juni t/m 3 juli 2022

1 juli publieke presentatie 17.00u bij BAU met Reza Mirabi, percussionist Khaled Mohamed Khaled en cellist Sheng-Chiun Lin.
Je kan hier een plek reserveren.


Reza Mirabi doet onderzoek naar wat hij noemt choreographic storytelling. Een praktijk die hij de afgelopen jaren heeft bedacht en ontwikkeld. Het gaat uit van de overtuiging dat elke plek, elk object of wezen altijd een verhaal vertelt. En we kunnen deze verhalen horen als we luisteren. Het is dus van cruciaal belang om te oefenen in het luisteren, wat ons in staat stelt om al deze verhalen die op dit moment al verteld worden mee te componeren. Op die manier probeert Mirabi luisteren te zien als een choreografisch proces en een politieke daad.

Herinneringen

Het materiaal dat hij meeneemt naar de studio van BAU zijn herinneringen uit zijn familiearchief. Verhalen van Jawad, Sakineh, Sherezade, en Ali, foto's uit Zaman, Zanjan, Teheran, en Shush, Hannover, Berlijn, en LA. Verleden en heden, hier en elders, bergen en bergen.
Hij mediteert over de intieme verhalen van ontheemding, toevlucht, geestesziekte, het verlies van talen, gebruiken, culturen, levens, land en zaden, die diep in zijn familiegeschiedenis kerven. Mirabi wenst in herinnering te zijn, en te dansen met de vele vragen van thuis. Hij zal deze verhalen uit het hoofd leren, op hun woorden kauwen, herhalen, zingen en bewegen, componeren en improviseren, schreeuwen, zijn ogen sluiten en voelen, om te experimenteren rondom de vraag hoe hij de verhalen uiteindelijk kan belichamen.

Hoe kunnen de verhalen van het verleden ons helpen om door het heden te bewegen?
Kan fictie ons helpen om onze onzegbare herinneringen te herinneren?

Samenwerking

Samen met percussionist Khaled Mohamed Khaled en cellist Sheng-Chiun Lin oefent het trio de overgangen tussen ritme, melodie en betekenis, tussen persoonlijk, politiek en abstract, en om uiteindelijk verhalen te laten ontvouwen die tot ons spreken in amodale talen. 

Bio

Reza Mirabi houdt het midden tussen choreograaf, beeldend kunstenaar, danser en zadenverzamelaar, met een achtergrond in tuinbouw, milieu-educatie en herbebossingsprojecten in Iran, Koerdistan, India en Portugal. Door middel van geluid, beweging en poëtica zoekt Mirabi naar manieren om verhalen te belichamen. Urgente maar gefragmenteerde verhalen van zowel persoonlijke als politieke herinneringen, materialen en vormen van verlies. Verhalen die worden gevormd door te luisteren en te verbeelden, en door opnieuw te luisteren. Manieren van luisteren met en door het hele lichaam om kritisch te reageren op de gelaagde verhalen van ontheemding die hij in zich draagt.
Luisteren wordt hier uiteindelijk een choreografisch proces en een politieke daad om archieven aan te boren die onzichtbaar zijn gemaakt. Meer recentelijk heeft Mirabi zich uit de theatercontext teruggetrokken naar mee locatiespecifieke plekken, waar luisteren de basis wordt voor het repeteren en co-composeren met de materiële texturen, talen en (herinnerde)verhalen van een plek.

Reza Mirabi studeerde Beeldende Kunst aan de Universiteit van Mumbai en studeerde af aan het DAS Choreografie, Master programma aan de Universiteit van de Kunsten, Amsterdam.
Zijn werk is internationaal gepresenteerd, o.a. Marrakech Biennale (Marokko), Palais de Tokyo (Parijs), Sophiensaele Berlin, Het HEM (Amsterdam), Centrale Fies (Dro, Italië), Uferstudios/Tanzfabrik Berlin, ID Lab (Amsterdam), Veem Theater (Amsterdam), ICK Amsterdam, Flock (Portland, USA) en Saltas (Oakland, USA).